در پژوهشی که اخیرا صورت گرفت مشخص شد افرادی که سابقه مصرف مواد دارند بیشتر مستعد ابتلا به کووید-19 هستند و به احتمال بیشتر پیامدهای شدیدتری را تجربه خواهند کرد.

این مطالعه گذشته نگر بر روی اطلاعات و سوابق تعداد 73.099.850 نفر بیمار صورت گرفت که از این تعداد، اندکی بیش از 7.5 میلیون نفر سابقه مصرف مواد داشته و تعداد 12.030 نفر مبتلا به کووید-19 گزارش شده بودند. از این تعداد، همچنین 1.880 نفر بطور همزمان مبتلا به اعتیاد و کووید-19 بودند. مواد اعتیادآور سیگار، الکل، مواد اپیوئیدی، گروه خانواده حشیش و کوکائین مورد تحلیل قرار گرفتند. تحلیل داده ها نشان داد در حالیکه افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد 10.3٪ از کل جمعیت مورد مطالعه را تشکیل می دادند، اما 15.6٪ از موارد مبتلا به کووید را تشکیل می دادند. تجزیه و تحلیل بیشتر داده ها نشان داد افرادی که اخیرا مصرف کننده مواد بوده اند به احتمال بیشتری نسبت به افراد دیگر مبتلا به کووید-19 شده اند. بیشترین میزان این اثر در مورد معتادین مصرف کننده مواد اپیوئیدی (تریاک، مرفین و…) و سپس در افراد مبتلا به اختلال مصرف دخانیات مشاهده گردید.

میزان مرگ و میر در میان بیماران مبتلا به کووید با/بدون سابقه مصرف مواد در گروه های نژادی
میزان بستری شدن در میان بیماران مبتلا به کووید با/بدون سابقه مصرف مواد در گروه های نژادی

افراد دارای سابقه مصرف مواد به احتمال بیشتری پیامدهای شدیدتر کووید-19 را به نسبت افراد بدون سابقه مصرف مواد تجربه می کنند. میزان بستری شدن و مرگ در افراد مبتلا به کووید که سابقه مصرف مواد داشتند در مقایسه با افراد بدون سابقه مصرف مواد بسیار بیشتر گزارش شده است (به ترتیب با 41.0٪ در مقایسه با 30.1٪ و 9.6٪ در مقایسه با 6.6٪). همسو با نتایج مطالعات قبلی که بارها گزارش شده، این مطالعه نیز نشان داد که افراد مسن بیش از سایر بزرگسالان به کووید-19 مبتلا می شوند، که از آنجائیکه فشار خون بالا، دیابت، چاقی، بیماری های قلبی عروقی و ضعف عملکرد سیستم ایمنی در سالمندان بیشتر است، این امر مورد انتظار است. همچنین، از این پژوهش هیچ تفاوتی از نظر جنسیت مشاهده نشد.

ریه ها و سیستم قلبی عروقی افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد اغلب تخریب شده و درگیر می شوند، این امر تا حدودی افزایش استعداد ابتلا این افراد به کووید را تبیین می کند. برچسب زنی و انزوای اجتماعی نیز عامل دیگری است که موجب می شود افراد مبتلا به مصرف مواد، پیامدهای شدیدتری را تجربه نمایند. دسترسی به خدمات بهداشتی برای این افراد به سهولت دسترسی سایرین نیست و بنابراین پزشکان و سیاستگذاران این حوزه بایستی شرایط را به نحوی تامین کنند که منجر به بهبود و تسهیل دسترسی این گروه منحصر بفرد به خدمات بهداشتی گردد.

این مطالعه که با بودجه موسسه ملی بهداشت آمریکا انجام گرفت نشان داد افراد مبتلا به اختلالات مصرف مواد بیشتر در معرض کووید-19 و عوارض آن هستند. این پژوهش که در مجله روانپزشکی مولکولی منتشر شده، با همکاری دکتر نورا وولکوف، مدیر انستیتوی ملی سوء مصرف مواد مخدر (NIDA) تدوین گردیده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید بیماران مبتلا به اختلال مصرف مواد را با دقت و حساسیت بیشتری تحت نظر داشته و برنامه درمانی متناسب برای محافظت از آنها در برابر عفونت کووید و نتایج شدید آن تهیه کنند.

برای دسترسی به متن مقاله اصلی روی لینک زیر کلیک کنید:
“COVID-19 risk and outcomes in patients with substance use disorders: Analyses from electronic health records in the United States”

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *