یافته های این پژوهش حاصل پایان نامه دستیاری دکتر صونا صادق پور است که با حمایت مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شده است. در این مطالعه که با هدف مقایسه توان مطلق و توان نسبی در امواج الکتروانسفالوگرافی کمی در مصرف کنندگان متامفتامین در مرحله ترک در مقایسه با افراد عادی انجام گرفت، تعداد 18 مرد مصرف کننده متامفتامین و 18 مرد سالم غیرمصرف کننده مورد ارزیابی قرار گرفتند. این افراد در فاصله سنی ۲۰ تا ۴۵ سال قرار داشتند.
نتایج این مطالعه نشان داد که توان مطلق امواج دلتا و تتا در الکتروانسفالوگرافی کمی افراد سوء مصرف کننده متامفتامین در سه الکترود Fz، Cz و Pz نسبت به گروه افراد عادی پایین است ولی تفاوتی از لحاظ امواج آلفا و بتا وجود نداشت. این نتایج در افرادی مشاهده شد که حداقل یک سال سابقه مصرف متامفتامین داشتند و داروی ترک مشابهی را مصرف می کردند.
پژوهشگران در تبیین این نتایج و با توجه به پژوهش های قبلی اعلام کردند علت تغییر در شاخص های کمی نوار مغزی در مصرف کنندگان متامفتامین را می توان در اثرات این ماده بر عملکردهای شیمیایی و ساختار آناتومیکی مغز جستجو نمود. مطالعات قبلی نشان داده اند که مصرف مداوم متامفتامین می تواند منجر به بروز تغییرات ساختاری مغزی علی الخصوص در ماده خاکستری قشر سینگولیت، قشر لیمبیک و پارالیمبیک و نیز جسم پینه ای گردد. همچنین مصرف این مواد با اعمال آسیب به ساختارهای مختلف مغزی، منجر به بروز نقایصی در کارکردهای شناختی مانند حافظه پیشین، عملکردهای اجرایی، سرعت پردازش اطلاعات، زبان و مهارت های حرکتی می شود.

یافته های این پژوهش در مجله علمی پژوهشی کومش (دانشگاه علوم پزشکی سمنان) در شماره ۷۶ پاییز 1398 به چاپ رسیده است. فایل کامل پژوهش در اینجا به صورت رایگان قابل دانلود می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *