کتامین دارویی است که معمولاً برای القای بیهوشی و از دست دادن هوشیاری در انسان و حیوانات استفاده می شود. این دارو برای استفاده در بیمارستان ها و محیط های دامپزشکی تایید شده است اما گاهی اوقات به دلیل اثرات توهم زا به طور غیرقانونی استفاده می شود. زمانی که کتامین به دلایل پزشکی قانونی به درستی استفاده شود، اثرات تسکین درد و آرامبخشی ایجاد می کند، اما زمانی که این دارو در دوزهای بالا استفاده شود، می تواند باعث هذیان، توهم و از دست دادن حافظه شود. افرادی که به طور منظم از این دارو سوء استفاده می کنند علائم ترک و هوس های اجباری برای مصرف را تجربه می کنند. این دارو اثرات رؤیایی و فلج کننده مشابه اثرات PCP ایجاد می کند که می تواند بین 30 دقیقه تا یک ساعت طول بکشد. افرادی که از کتامین استفاده می کنند، احساسات شدید و تجزیه ای را تجربه می کنند که باعث می شود کاربران از بدن خود احساس جدایی کنند و حتی باعث توهم شوند. مطالعات نشان می دهد استفاده از کتامین زیر نظر متخصص روانپزشک در درمان افسردگی موثر است و می تواند خلق و خوی فرد را تنها در عرض چند ساعت پس از مصرف بهبود بخشد.

خطرات اعتیاد به کتامین چیست؟ کتامین که در اروپا و امریکا با نام «Special K» نیز شناخته می‌شود، معمولاً به عنوان داروی تجاوز جنسی خرما استفاده می‌شود. کتامین بی مزه و بی بو است و به صورت پودر یا مایع می باشد که می توان آن را به نوشیدنی ها و غذا اضافه کرد و بدون اطلاع افراد مصرف کرد. کتامین همچنین معمولاً به عنوان یک داروی باشگاهی در بین جوانان بین 12 تا 25 سال اروپایی و امریکایی استفاده می شود و می تواند باعث تهوع، استفراغ و از دست دادن عملکرد حرکتی شود و ضربان قلب و فشار خون را افزایش دهد. مشکلات تنفسی، هذیان و فراموشی از دیگر عوارض رایج سوء مصرف کتامین هستند. از آنجایی که این دارو توهم زا است، افرادی که در حالت ذهنی منفی از کتامین استفاده می کنند ممکن است توهمات ناخوشایند، احساس عذاب قریب الوقوع و جدایی از واقعیت را تجربه کنند که برای برخی از مصرف کنندگان می تواند ترسناک باشد.سوء مصرف کتامین می تواند منجر به فلج و بی حسی بیش از حد شود که می تواند منجر به کندی یا توقف تنفس شود. بسیاری از مصرف کنندگان کتامین نیز رفتار تهاجمی یا خشونت آمیز را به عنوان یک عارضه جانبی تجربه می کنند که می تواند چرخشی عجیب از اثرات آرام بخش دارو باشد. ایمن ترین راه برای دریافت کمک برای سوء مصرف کتامین مراجعه به یک مرکز ترک اعتیاد است که از سم زدایی و درمان برای درمان علائم استفاده می کند

علائم اعتیاد به کتامین چیست؟ سوء مصرف کتامین همچنین می تواند منجر به وضعیتی به نام سندرم مثانه کتامین یا مثانه K شود. از آنجایی که کتامین به عنوان مواد زائد از طریق سیستم ادراری دفع می شود، استفاده منظم از کتامین می تواند منجر به تحریک شدید مثانه و مجاری ادراری شود. مثانه K اغلب با علائم درد شدید شکم، میل شدید یا مکرر به ادرار کردن، خون در ادرار و بی اختیاری مشخص می شود.بیشتر افرادی که از دوزهای پایین دارو استفاده می کنند، آرام بخش می شوند و توهمات را تجربه می کنند، علاوه بر موارد زیر:

  • افزایش ضربان قلب
  • مسائل مربوط به هماهنگی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • عضلات پر انقباض
  • اختلال در بینایی
  • سرگیجه هذیان یا گیجی از دست دادن حافظه
  • تغییر در درک صدا و رنگ
  • از دست دادن حافظه

بسیاری از افراد نیز رفتار پرخاشگرانه یا خشونت آمیز را به عنوان یک عارضه جانبی تجربه می کنند که می تواند چرخشی عجیب از اثرات آرام بخش دارو باشد. دوزهای بسیار بالا می تواند چیزی را ایجاد کند و باعث تجربه خارج از بدن و آرام بخشی کامل می شود. بسیاری از افراد برای تجربه این اثر از دارو سوء استفاده می کنند، اما اغلب درست قبل از مصرف بیش از حد آن رخ می دهد که آن را بسیار خطرناک می کند.

علائم اعتیاد به کتامین چیست؟ علائم و نشانه های سوء مصرف کتامین می تواند و به راحتی قابل تشخیص باشد. کتامین کوتاه اثر است اما مقدار بالایی تولید می کند که تا یک ساعت دوام می آورد. افرادی که کتامین بالایی دارند ممکن است گفتار خود را بدگویی کنند، هماهنگی حرکتی خود را از دست بدهند و کندتر از حد معمول حرکت کنند. همچنین ممکن است گیج به نظر برسند و به محرک های درد پاسخ ندهند. اگرچه کتامین خطر متوسطی برای وابستگی فیزیکی دارد، اما اعتیاد به کتامین بیشتر روانی است تا فیزیکی. کتامین به عنوان یک “داروی مهمانی” یا “داروی کلوپ” شناخته شده، اغلب استفاده می شود و با الکل و سایر مواد مخلوط می شود. کسانی که با وابستگی به مواد مخدر دست و پنجه نرم می کنند و از کتامین با مواد دیگر استفاده می کنند، بیشتر به آن مواد وابسته هستند و نه کتامین.

کدام گزینه های درمانی برای اعتیاد به کتامین موجود است؟ اعتیاد به کتامین معمولاً با استفاده از سم‌زدایی و درمان درمان می‌شود، اگرچه اکثر بیماران بیشتر وقت خود را صرف درمان برای درمان علائم روانی سوء مصرف کتامین می‌کنند. سم زدایی به بیماران کمک می کند تا بر وابستگی فیزیکی به کتامین و سایر مواد غلبه کنند، در حالی که درمانگر بیماران را برای احساس بی قراری، افسردگی و سایر اختلالات سلامت روان، و همچنین افکار و رفتارهای منفی که باعث اعتیاد می شود، درمان می کند. درمان‌های سم‌زدایی دارویی برای کتامین را می‌توان در یک محیط توانبخشی بستری انجام داد، جایی که بیماران می‌توانند 24 ساعته و 7 روز هفته توسط کادر پزشکی تحت نظارت باشند که می‌توانند عوارض را کاهش دهند. درمان‌های سم‌زدایی ممکن است بسته به اینکه بیماران از کتامین با مواد دیگر استفاده می‌کنند متفاوت باشد. به عنوان مثال، بیمارانی که از کتامین با مواد افیونی مانند هروئین و فنتانیل استفاده می کنند ممکن است داروهایی دریافت کنند که می تواند علائم ترک مواد مخدر مانند حالت تهوع، بی خوابی و سردرد را تسکین دهد. رفتار درمانی، گروه درمانی و گروه های حمایتی 12 مرحله ایی، برخی از درمان های ارائه شده در مراکز توانبخشی مواد مخدر برای کمک به بیماران برای غلبه بر اعتیاد به کتامین هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *