برای کسانی که در امتحان شرکت کرده و نسبت به عملکرد خود در آن احساس نگرانی کرده اند، احتمالاً احساساتی که قبل از شرکت در امتحان تجربه کرده اند از خود امتحان به یاد ماندنی تر است. احساس استرس و اضطراب می‌تواند منجر به ترشح آدرنالین توسط بدن شود، زیرا بدن به موقعیت «جنگ یا گریز» واکنش نشان می‌دهد. هجوم آدرنالین ممکن است باعث شود افراد برای مدت کوتاهی احساس قدرت کنند، اما عواقب پس از آن اغلب می تواند با از بین رفتن آدرنالین تأثیر منفی بر بدن داشته باشد. برای هر دانشجویی که سعی می کند برای چندین امتحان در یک بازه زمانی کوتاه مطالعه کند، خستگی و عدم تمرکز به ترکیبی فاجعه آمیز منتهی می شود.

امروزه برخی از دانشجویان که والدینشان کمتر مراقب آنها هستند مهمانی های بازتری برگزار می کنند، سیگار و مواد مصرف می کنند یا مشروبات الکلی می نوشند. اما همراه با آزادی جدید، استرس بزرگ شدن نیز به وجود می آید. دانشجویان اغلب زمانی که سعی می کنند بین دانشگاه، اشتغال، برنامه های فوق برنامه و زندگی اجتماعی تعادل برقرار کنند، احساس ضعف می کنند.

دانشجویان امروزی به منظور داشتن انرژی برای مطالعه، نوشتن مقاله و قبولی در امتحانات بیش از گذشته به «داروهای مطالعه» روی می‌آورند. “داروهای مطالعه” داروهای تجویزی محرکی هستند که به طور غیرقانونی به منظور تمرکز و بیدار ماندن طولانی تر برای مطالعه استفاده می شوند. رایج ترین داروهای مورد سوء استفاده برای این منظور داروهایی هستند که برای اختلال کمبود توجه (ADD) و اختلال کمبود توجه بیش فعالی (ADHD) استفاده می شوند.

**در زیر برخی از رایج ترین داروهای مورد سوء مصرف در دنیا آورده شده است:

1) آدرال (Adderall) – آدرال رایج‌ترین داروی مورد سوء استفاده در بین دانشجویان است. این یک آمفتامین Schedule ll است که برای درمان ADD و ADHD استفاده می شود.

2) ریتالین – ریتالین بسیار شبیه آدرال است. این داروهای مورد مطالعه به افزایش تمرکز و دامنه توجه کمک می کنند. دانش‌آموزان این داروها را با این هدف مصرف می کنند تا بتوانند برای ساعات طولانی روی مطالعه‌شان تمرکز کنند.

کنسرتا (Concerta) – کنسرتا یکی دیگر از داروهای تجویزی در همان خانواده داروهای ریتالین و آدرال است.

3)فوکالین – فوکالین محرکی است که برای درمان ADD و ADHD نیز استفاده می شود. دانش‌آموزان همچنین از این برای همان اثری که می‌توانند ساعت‌ها بیدار بمانند و بر درس‌های خود تمرکز کنند، استفاده می‌کنند.

4) ویوانسه (Vyvanse) – ویوانسه یک داروی نسخه ای است که برای درمان ADD و ADHD استفاده می شود. این نیز یک داروی مطالعه است که مورد سوء استفاده گسترده در بین دانشجویان قرار می گیرد.

4)Modafinil – مودافینیل برای درمان نارکولپسی استفاده می شود. این داروی محرک نیست. این داروی مورد مطالعه باعث می شود مصرف کننده تا دوازده ساعت بیدار و هوشیار بماند. فقط با نسخه در دسترس است.

5) آدرافینیل – این دارو شبیه مدانفینیل است. مانند مدانفینیل، یک داروی نوتروپیک است. این داروهای مورد مطالعه جریان خون را به مغز افزایش می دهند و فعالیت انتقال دهنده های عصبی را افزایش می دهند. آدرافینیل در فرانسه ممنوع است اما در ایالات متحده کنترل نشده است.

6) فنوتروپیل یا فنیل پیراستام – این یکی دیگر از داروهای نوتروپیک است که بر هوشیاری ذهنی تأثیر می گذارد. همچنین در ایالات متحده غیرقانونی است و می توان آن را به صورت آنلاین خریداری کرد.

اثرات این مواد برای دانشجویان فریبنده و موقت است. به نظر می‌رسد که داروهای مذکور هوشیاری کوتاه‌مدتی را ارائه می‌کنند تا دانشجویان یک شب بیداری برای امتحانات را پشت سر بگذارند و از نظر تحصیلی بهتر عمل کنند اما پیامدهای آتی آن مشکلات بسیاری را برای آنان به وجود می آورد. برخی افرادی که داروهای نسخه‌ای برای ADD یا ADHD مصرف می‌کنند، به دوستان و آشنایان خود در زمان بحران در مدرسه می‌فروشند و فکر می‌کنند که به آنها کمک می‌کنند.

مصرف این داروها بدون نسخه پزشک می تواند عوارض جانبی جدی مانند:

۱- فزایش اضطراب

۲- اسهال یا یبوست

۳- سرگیجه

۴- سردرد

۵- ناتوانی جنسی

۶- افزایش فشار خون

۷- افزایش ضربان قلب

۸- بی خوابی (بنابراین بدتر شدن در امتحان ناشی از کمبود خواب)

۹- عصبی بودن

۱۰- پارانویا

ترسناک‌تر این است که بیشتر دانش‌آموزانی که از این «داروهای مطالعه» سوء استفاده می‌کنند، به احتمال بیشتری از مواد دیگر ویا الکل نیز استفاده می‌کنند، بنابراین این مواد شیمیایی را در بدن خود مخلوط می‌کنند. در آمریکا درصد زیادی از دانشجویان کالج که به طور غیرقانونی از Adderall استفاده کرده اند نیز مصرف کننده الکل نیز هستند. مصرف داروهای تجویزی به دلایلی غیر از تجویز به خودی خود خطرناک است، اما مخلوط کردن آنها با سایر قرص ها یا الکل می تواند منجر به مصرف بیش از حد یا مرگ شود.

داروهای مطالعه محرک های تجویزی هستند که توسط دانش آموزان برای کمک به تمرکز یا بیدار ماندن به اشتباه مورد استفاده قرار می گیرند. اکثر این داروها برای درمان اختلال بیش فعالی/کمبود توجه تایید شده اند. اینها عبارتند از Adderall، Ritalin، Vyvanse، Concerta و Dexedrine. هنگامی که از داروها سوء استفاده می شود، آنها می توانند مجموعه ای از عوارض جانبی خطرناک از جمله اعتیاد را ایجاد کنند.

چرا افراد از داروهای مطالعه استفاده می کنند؟

دانشجویانی که بدون نسخه از داروهای مطالعه استفاده می کنند، معمولاً قبل از مطالعه برای یک امتحان اصلی، آنها را مصرف می کنند. آنها معتقدند که محرک های تجویزی به آنها کمک می کند تمرکز کنند، بیدار بمانند و یاد بگیرند.

دانشجویان همچنین از مواد دیگری برای کمک به مطالعه استفاده می کنند. برخی از دانشجویان قبل از رفتن به کتابخانه یک قهوه یا نوشابه می خورند. برخی از آنها قرص کافئین مصرف می کنند.

قرص های کافئین – کافئین سال هاست که توسط بسیاری از افراد استفاده می شود. خوردن یک فنجان یا چند فنجان قهوه در صبح در اکثر خانه‌ها امری عادی است، قرص‌های کافئین نیز بعضا وجود داشته و انرژی قوی‌تری نسبت به اسپرسو یا فنجان قهوه به مصرف‌کننده می‌دهد.

مردم همچنین از مودافینیل، دارویی که برای درمان نارکولپسی استفاده می شود، برای کمک به مطالعه استفاده می کنند.

دهه‌ها تحقیق نشان می‌دهد که داروهای ADHD به کودکانی که دارای ADHD هستند، کمک می‌کند تا تمرکز کنند، در مدرسه رفتار کنند و تکالیف خود را کامل کنند. اما طبق یک بررسی در سال 2012 که در Brain and Behavior منتشر شد، این موضوع اثبات نشده که این داروها یادگیری، حافظه یا پیشرفت تحصیلی را افزایش می دهند.

حتی با وجود اینکه هیچ مدرکی مبنی بر بهبود یادگیری این داروها وجود ندارد، دانشجویان بسیاری هر ساله از داروهای مطالعه استفاده می کنند. بر اساس برخی پژوهش ها و مشاهدات میدانی، آمفتامین ها یکی از بیشترین مواد سوء مصرف توسط دانشجویان است.

آیا داروهای مطالعه اعتیادآور هستند؟

هنگامی که طبق تجویز پزشک استفاده می شود، داروهای ADHD بعید است که باعث اعتیاد شوند. اما وقتی از آنها سوء استفاده می شود، قرص های مطالعه می توانند اعتیادآور باشند. به عبارت دیگر این مواد دارای کاربرد پزشکی تایید شده هستند، اما پتانسیل بالایی برای سوء استفاده و اعتیاد دارند.

در موارد دیگر، دانشجویان ممکن است از دست دادن اشتها را نیز تجربه کنند که می‌تواند سطح خستگی فرد را تشدید کند، به‌ویژه اگر مشکل خوابیدن داشته باشد.

در حالی که برخی از دانشجویان ممکن است با در میان گذاشتن احساسات خود با والدین، دوستان یا معلمان و دریافت توصیه‌هایی برای کمک به مقابله با اثرات استرس به طور طبیعی، استرس امتحان خود را مدیریت کنند، برخی دیگر ممکن است نخواهند به دیگران اعتماد کنند و ممکن است به استفاده از محرک‌ها اعتماد کنند. لازم است والدین و متولیان آموزش به آنها کمک کنند تمرکز کنند و امتحانات خود را بدون مصرف مواد پشت سر بگذارند.

قهوه و ردبول

مانند هر چیز دیگری، اگر قهوه در حد اعتدال نوشیده شود، لازم نیست که جزء منفی رژیم غذایی روزانه دانشجویان باشد. با این حال، مصرف بیش از حد قهوه یا نوشیدنی های انرژی زا می تواند عواقب ناخواسته ای داشته باشد – به خصوص اگر به عنوان وسیله ای برای بیدار ماندن در زمان امتحان در نظر گرفته شود. بر اساس مقاله ای در دیلی تلگراف، به دانش آموزان HSC هشدار داده شده است که “محرک هایی مانند کافئین می تواند به سلامت آنها و شانس موفقیت آنها در امتحان آسیب برساند”.

در حالی که مفهوم پرخوری قهوه تا حدی توسط رسانه ها عادی شده است (اما هنوز باید از آن جلوگیری کرد)، این واقعیت که دانشجویان پراسترس‌ برای کمک به بیدار ماندن آنها برای مطالعه به مواد دیگری روی می‌آورند، روند نگران‌کننده‌تری است. .

دانشگاهها چه کاری می توانند انجام دهند؟

به عنوان بخشی از انجام وظیفه مراقبتی خود نسبت به دانشجویان، دانشگاهها و موسسات آموزشی باید نسبت به هر گونه روند جدید در بین دانشجویان که ممکن است امنیت آنها را تهدید کند، هوشیار باشند. به اشتراک گذاشتن داروهای تجویزی مانند ریتالین توسط دانشجویان مبتلا به ADD یا ADHD با دانشجویان بدون این شرایط یکی از مواردی است که مدارس باید در زمان امتحان مراقب آن باشند.

اگرچه محدود کردن مصرف قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا توسط دانشجو در خارج از ساعات دانشگاه دشوار است، اما دانشگاهها می‌توانند دانشجویان خود را در مورد اثرات منفی مصرف آنها به عنوان بخشی از آموزش مواد مخدر و بهداشت و کلاس‌های روش‌های مطالعه ایمن آموزش دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *