همیشه تمامی اعتیاد ها، محدود به مواد مخدر نیست و ممکن است افراد دچار اعتیاد های رفتاری نیز شوند. در حقیقت این نوع از اعتیاد می تواند به معنی وابستگی شدید به انجام برخی رفتار ها و فعالیت ها باشد که ممکن است اثرات منفی را بر زندگی افراد داشته باشد و مشکلاتی برای فرد ایجاد کند؛ زیرا که اغلب افرادی که دچار اعتیاد رفتاری هستند، در هر نوبت با شدت بیشتری به انجام آن کار می پردازند تا لذت بیشتری از دفعه قبلی ببرند که این مسئله می تواند مشکل ساز باشد.

اعتیاد رفتاری می تواند انواع گوناگونی نظیر اعتیاد به خرید، قمار، سکس و از این گونه فعالیت ها باشد که فرد اغلب در هر نوبت با شدت بیشتری به انجام آن فعالیت می پردازد تا به لذت بیشتری دست پیدا کند.

به طور کلی اعتیاد رفتاری  مجموعه ای از رفتارهای اجبار گونه است که فرد احساس می کند که اجبار به انجام آن فعالیت دارد و این احساس در صورتی است که فرد می داند که ممکن است انجام آن کار به او زیان و آسیب برساند اما در واقع کنترل این فعالیت ها از دست فرد خارج شده است و فرد نمی تواند در مقابل آنها مقاومت کند.

اعتیاد های رفتاری اغلب در جامعه نادیده گرفته شده و افراد کمی به دنبال درمان و ترک آن می روند؛ اما این موضوع را باید در نظر داشت که عدم درمان و ترک اعتیاد رفتاری همواره در طول زمان با عوارضی همراه است و می تواند در دراز مدت تشدید شده و بر سلامت روان و زندگی فرد تاثیرات بسیار منفی بر جای بگذارد.

دراعتیاد رفتاری مانند مواد مخدر، برخی رفتارها باعث ایجاد احساس کوتاهی از شادی یا سرخوشی می شود. با این حال، برخی از رفتارهای طولانی مدت باعث می شود که فرد کنترل اعمال خود را از دست بدهد. افرادی که از این اعتیاد رنج می برند، علائمی شبیه به معتادان به مواد مخدر از جمله هوس، تحمل، ترک و عود را تجربه می کنند.

اعتیادهای رفتاری رایج عبارتند از:

  1. قمار
  2. ارتباط جنسی
  3. غذا خوردن
  4. اینترنت
  5. خريد كردن
  6. بازی های ویدیویی
  7. اعتیادهای متعدد و اختلالات همزمان

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از اختلالات سوءمصرف مواد رنج می‌برند، به احتمال زیاد از اختلالات روانی همزمان رنج می‌برند و بالعکس. یک فرد ممکن است به طور همزمان از اعتیاد رفتاری، اعتیاد به مواد مخدر و سایر اختلال سلامت روان رنج ببرد.

*اختلالات روانی شایع که همزمان رخ می دهند عبارتند از:

افسردگی

اضطراب

روان‌گسیختگی

اختلال استرس پس از سانحه

اختلالات اشتها

اختلال نقص توجه-بیش فعالی

اعتیاد چگونه تشخیص داده می شود؟

اعتیاد بر افراد تأثیر متفاوتی می گذارد. علائم مرئی و نامرئی اعتیاد بسته به مواد مخدر یا رفتارهای ایجاد کننده اعتیاد متفاوت است، اما اغلب اعتیادها باعث می شود که فرد به گونه ای متفاوت عمل کند. ظاهر یک فرد ممکن است تغییر کند. آنها ممکن است خطرات بیشتری بپذیرند، از فعالیت های منظم غافل شوند و در روابط شخصی دچار مشکل شوند.

تحمل چه تفاوتی با اعتیاد دارد؟

تحمل به سازگاری فیزیکی در بدن اشاره دارد که در آن فرد برای رسیدن به همان اثر به مقدار بیشتری دارو یا مقدار بیشتری از فعالیت رفتاری نیاز دارد. این یک علامت رایج اعتیاد است، اما افزایش تحمل همیشه به معنای وجود اعتیاد نیست.

تفاوت وابستگی جسمانی با اعتیاد چیست؟

وابستگی یک سازگاری فیزیکی است که در آن بدن برای عملکرد طبیعی اش میل به یک ماده یا رفتار دارد. وابستگی اغلب با افزایش تحمل همراه است. این نیز یکی از علائم رایج اعتیاد است، اما فردی می‌تواند بدون اعتیاد به مواد مخدر وابسته باشد، اگر باعث رفتار اجباری و مضر نشود.

معتاد کارآمد چیست؟

معتادان با عملکرد بالا افرادی هستند که از اعتیاد به مواد مخدر یا رفتاری رنج می برند اما همچنان می توانند با ظرفیت بالایی در محیط های کاری، اجتماعی یا سایر موقعیت ها عمل کنند. با این حال، آنها با وجود ظاهرشان تحت تأثیر اعتیادشان قرار می گیرند. آنها ممکن است از پیامدهای کمتر آشکار اعتیاد مانند مشکلات مالی یا سلامتی رنج ببرند.

چه چیزی باعث اعتیاد می شود؟

عوامل متعددی در ایجاد اعتیاد نقش دارند. در ظاهر، اعتیاد ناشی از تغییرات فیزیکی در مغز است که بدن را به مواد یا رفتارهای خاصی میل می کند و وقتی آن را دریافت نمی کند واکنش منفی نشان می دهد. با این حال، عوامل خطر ژنتیکی و محیطی در سطح عمیق‌تری به اعتیاد کمک می‌کنند.

عوامل خطر ژنتیکی

اعتیاد در خانواده ها جریان دارد. بیش از 100 ویژگی ژنتیکی که خطر اعتیاد را در افراد افزایش می دهد کشف شده است. آن‌ها از ژن‌هایی که بر نحوه واکنش فیزیکی فرد به یک ماده تأثیر می‌گذارند تا ژن‌هایی که بر رفتار اجباری و پرخطر تأثیر می‌گذارند، متغیر هستند.

عوامل خطر زیست محیطی

عوامل خطر محیطی تقریباً به اندازه ژنتیک در اعتیاد نقش دارند. کودکانی که در محیط‌های پرخطر بزرگ می‌شوند – به عنوان مثال، محله ها یا خانه‌هایی که مصرف مواد در آنها رایج است یا استرس زیاد است – احتمال بیشتری دارد که در آینده به اعتیاد مبتلا شوند، همانطور که افرادی که در معرض حوادث آسیب‌زا هستند.

در ابتدای مصرف اکثر مواد احساس لذت و سرخوشی وجود دارد و این باعث می شود که فرد به آنها علاقه مند شود … همانطور که اعتیاد فرد ادامه پیدا می کند، مقداری مصرف تغییر می کند. همچنین از لذتی که جاذبه مصرف است کاسته شده و مصرف مواد تبدیل به یک رفتار اجباری می شود. رفتارهای اجباری لزوماً رفتارهای پاداش دهنده نیستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *