استروئیدها چیست؟

داروهایی که معمولاً به آنها “استروئیدها” گفته می شود به عنوان کورتیکواستروئید یا استروئیدهای آنابولیک (یا آنابولیک-آندروژنیک) طبقه بندی می شوند.

کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها، مانند کورتیزون، داروهایی هستند که پزشکان برای کمک به کنترل التهاب تجویز می کنند. آنها برای کمک به کنترل شرایطی مانند آسم و لوپوس استفاده می شوند. آنها استروئیدهای آنابولیک نیستند.

استروئیدهای آنابولیک

استروئیدهای آنابولیک هورمون‌های مصنوعی (ساخت بشر) هستند که می‌توانند توانایی بدن را برای ساخت عضله افزایش داده و از تجزیه عضلات جلوگیری کنند.

برخی از ورزشکاران استروئید مصرف می‌کنند به این امید که به آن‌ها کمک کند سریع‌تر بدوند، وزنه‌های سنگین‌تر بلند کنند، بالاتر بپرند یا استقامت بیشتری داشته باشند. آندروستندیون یا «اندرو» نوعی استروئید آنابولیک است که توسط ورزشکارانی که می خواهند عضله سازی کنند مصرف می شوند. این یک ماده کنترل شده به دلیل خطرات احتمالی برای سلامتی است و فقط با نسخه در دسترس افراد است. شواهد کمی وجود دارد یا هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد اثرات آنابولیک قابل توجهی دارد.

بر اساس مطالعات انجام شده در ایران، با رشد باشگاه‌های بدنسازی و استقبال جوانان به این دسته ورزش‌ها، جوانان و نوجوانان بسیاری در معرض خطر استفاده از ترکیبات نیروزا از قبیل استروئیدهای آنابولیک قرار گرفته‌اند. انگیزه‌های این افراد برای استفاده از استروئیدهای آنابولیک ممکن است شامل داشتن اندامی برجسته و ورزیده، افزایش توده عضلانی، افزایش قدرت و توانایی ورزشی، افزایش اعتماد به نفس و فشارهای اجتماعی و فرهنگ ورزشی باشد.

استروئیدهای آنابولیک چگونه کار می کنند؟

استروئیدهای آنابولیک داروهایی هستند که شبیه ساختار شیمیایی هورمون جنسی تستوسترون هستند که به طور طبیعی توسط بدن ساخته می شود. تستوسترون بدن را به سمت ایجاد یا تقویت ویژگی های مردانه هدایت می کند، مانند افزایش توده عضلانی، رشد موهای صورت و عمیق شدن صدا، که بخش مهمی از رشد مردانه در دوران بلوغ است. هنگامی که استروئیدهای آنابولیک سطح تستوسترون را در خون افزایش می دهند، بافت ماهیچه ای بدن را تحریک می کنند تا بزرگتر و قوی تر شوند. اما اثرات تستوسترون بیش از حد در بدن می تواند در طول زمان مضر باشد.

خطرات استروئیدهای آنابولیک چیست؟

استروئیدهای آنابولیک به دلایل مختلف خطرناک هستند: این داروها می توانند باعث مشکلات سلامتی شوند، به خصوص زمانی که در دوزهای زیاد در طول زمان استفاده شوند. این مشکلات ممکن است تا سال ها پس از مصرف استروئیدها ظاهر نشوند. با توجه به عدم نظارت سازمان های بهداشتی بر این مواد بخاطر غیرقانونی بودن، نگرانی و دغدغه های بسیاری در خصوص ترکیبات آنها وجود داد. این موضوع در خرید آنلاین با ریسک بیشتری همراه است زیرا ممکن است تقلبی باشند و یا مواد سمی در آنها اضافه شود.

استروئیدها اگرچه ممکن است به عضله سازی کمک کنند، اما می توانند عوارض جانبی بسیار جدی داشته باشند. استفاده طولانی مدت از آنها می تواند به سیستم تولید مثل آسیب برساند. در مردان، استروئیدها می توانند منجر به ناتوانی جنسی، کاهش تولید اسپرم در بیضه ها و حتی اندازه کوچکتر بیضه شوند. زنانی که از استروئیدها استفاده می کنند ممکن است در چرخه قاعدگی خود مشکل داشته باشند زیرا استروئیدها می توانند بلوغ و آزاد شدن تخمک ها از تخمدان ها را مختل کنند. این می تواند مشکلات طولانی مدت در باروری ایجاد کند.

*در صورت مصرف طولانی مدت، استروئیدها همچنین می توانند باعث ایجاد موارد زیر شوند:

1)توقف رشد در نوجوانان (با ایجاد رشد سریع استخوان ها و توقف رشد در سنین پایین)

2)تومورهای کبدی

3)بزرگ شدن غیر طبیعی عضلات قلب

4)رفتار خشونت آمیز، پرخاشگرانه و نوسانات خلقی

5)مشکلات چربی خون که به بیماری قلبی کمک می کند

6)آکنه (یا بدتر شدن آکنه)

7)افزایش رشد سینه در مردان، به ویژه نوجوانان

8)خطر ریزش مو و طاسی (با الگوی مردانه بیشتر است)

9)دردهای عضلانی

*در زنان نیز می توانند منجر به موارد زیر شوند:

1)رشد موهای صورت و بدن مردانه و طاسی با الگوی مردانه

2)عمیق شدن صدا

3)بزرگ شدن کلیتوریس

4)خطرات قانونی و سایر مشکلات

علاوه بر خطرات سلامتی، افرادی که از استروئیدها بدون نسخه استفاده می کنند، قانون را زیر پا می گذارند. آزمایش مواد مخدر برای همه ورزشکاران امری عادی است و کسانی که تست دارو برای استروئیدها در مورد آنها مثبت بوده و نشانگر مصرف توسط آنها باشد، ممکن است با عواقب قانونی از جمله زندان، جریمه های نقدی، محرومیت از یک رویداد یا تیم، یا ضبط جام ها یا مدال ها مواجه شوند.

استروئیدها همچنین می توانند عوارض روانی جدی داشته باشند. برخی از مصرف کنندگان ممکن است پرخاشگر یا مبارزه جو شوند، چیزهایی را باور کنند که واقعیت ندارند (توهمات)، یا احساس بی اعتمادی یا ترس شدید داشته باشند (پارانویا). و افرادی که از استروئیدها استفاده می کنند نیز به نظر می رسد در معرض خطر بیشتری برای استفاده از سایر مواد مخدر مانند الکل یا کوکائین هستند که اغلب برای مقابله با برخی از اثرات منفی استروئیدها هستند.

مصرف کنندگان استروئیدی که داروها را با سوزن تزریق می کنند، در صورت استفاده از سوزن مشترک با سایر کاربران، در معرض خطر ابتلا به HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی)، ویروسی که باعث ایدز می شود، می شوند. افرادی که از سوزن های کثیف استفاده می کنند نیز در معرض خطر ابتلا به هپاتیت، بیماری کبدی یا اندوکاردیت باکتریایی، عفونت پوشش داخلی قلب هستند.

برخی از افراد دوزهای استروئیدی خود را “چرخه” می کنند. این بدان معنی است که آنها چندین دوز استروئید را در یک دوره زمانی مصرف می کنند، برای یک دوره متوقف می شوند، سپس دوباره شروع می کنند. “انباشته کردن” به معنای مصرف دو یا چند استروئید آنابولیک مختلف است. سایر مصرف کنندگان استروئید ممکن است استروئیدهای خود را “هرمی” کنند و با دوز کم شروع کنند و به تدریج دوز، دفعات یا تعداد استروئیدهای آنابولیک مصرفی را افزایش دهند، سپس برای تکمیل یک چرخه کاهش پیدا کنند. آنها بر این باورند که انباشته کردن اثرات هر داروی منفرد را افزایش می‌دهد، هرمی‌سازی به بدن اجازه می‌دهد به دوزهای بالای استروئید عادت کند و دوره‌های بدون استروئید به بدن کمک می‌کند تا از داروها بهبود یابد. هیچ مستند علمی برای حمایت از هیچکدام از این ادعاها وجود ندارد.

بسیاری از افراد با خود می گویند که فقط برای یک دوره یا یک سال از استروئیدها استفاده می کنند. متأسفانه، استروئیدها می توانند اعتیادآور باشند و این موضوع قطع مصرف آنها را دشوار می کند و هنگامی که مصرف کنندگان بخواهند مصرف استروئیدها را متوقف کنند، علائم ترک مانند از دست دادن اشتها، خستگی، بی قراری، بی خوابی، نوسانات خلقی و افسردگی را بروز می دهند.

بنابراین، برای تقویت عملکرد ورزشی به بدن خود آسیب نرسانید و دچار مشکلات قانونی نشوید. در عوض، سخت کار کنید و به روشی سالم تمرین کنید، غذاهای مناسب بخورید، تمرین کنید و تمرینات قدرتی را بدون استفاده از دارو انجام دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *